Dag 83 Foncebadón - Ponferrada 28 kilometer

5 juni 2015 - Ponferrada, Spanje

Deze ochtend heb ik mijn rugzak een heel stuk lichter gemaakt. Ik draag vanuit Tiel namelijk al een steen bij me. Hier hebben Anna, Daan, Trudy en ik thuis wat opgeschreven. Met als bedoeling dat ik al onze zorgen kan achterlaten bij Cruz de Ferro.

Een belangrijk punt voor de pelgrims om een steen achter te laten. Was om 6.30 gestart en het was nog rustig toen ik er om 7.00 uur aan kwam. Onderweg diverse aanduidingen hoe ver het nog is. Verschillende afstanden zie ik staan, maar volgens mijn boekje is het nog 210,5 kilometer. Een goede Nijmeegse 4-daagse zal ik maar zeggen.

Het gaat me niet om de afstand of over Santiago, maar het gaat over de weg ernaar toe. Die weg is na 210,5 kilometer afgelopen voor mij. Een zware etappe vandaag, ongeveer 14 kilometer fors afdalen over grove grindpaden met grote losliggende stenen en glad natuursteen.

Kwam wat kleine stroompjes tegen en daar waren de stenen zeer glad. Een mooie route vandaag die ik weer kan bijschrijven.

1. Jaap/Willy:
    Hoi Dannis,
    Het is dus blijkbaar een belangrijk iets voor een pelgrim om een steen bij zich te dragen en op de plaats van bestemming achter te laten met een geschreven boodschap of wens. Als dit een gebruik is en het heeft waarde voor een pelgrim dan kan dat best vertrouwen en kracht geven voor de betrokkenen. We hopen van harte dat dit ook gebeurd.
  2. Jeanne Nijhuis:
    5 juni 2015
    Dannis, geweldig om dit te lezen. Wat een bijzonder idee om zolang de belangrijke steen mee te dragen en nu achter te laten. Nog alle goeds voor de laatste 210,5 km. We blijven aan jullie denken. Groetjes, Henk en Jeanne.
  3. Rob en Ilonka:
    Hoi Dannis,
    goed om te lezen dat je de steen hebt neer gelegd
    Hopelijk heb je het doel bereikt!
    De eindbestemming komt nu echt in zicht
    Veel succes
    Hartelijke groet
    Rob en Ilonka
  4. Joost:
    5 juni 2015
    Mooi ritueel, pelgrims laten bij het ijzeren kruis hun zonden achter, zo kunnen ze letterlijk zonder ballast hun weg vervolgen, zal een opluchting geweest zijn voor al die pelegrinos!