Dag 58 Roncesvalles - Zubiri 22 kilometer

11 mei 2015 - Zubiri, Spanje

Om 22.00 alle lampen uit en om 6.00 uur de lampen weer aan en je wordt wakker gemaakt met live muziek aan je bed. Dacht dat het een grap was maar het was echt zo.

De mensen: Opeens is het anders, vele nationaliteiten om je heen. In mijn slaapblok sliepen ik, de Belg Walter, een Braziliaanse en een Italiaan. Veel Amerikanen op de route met superkleine rugzakjes waar net een flesje water en een broodtrommel in past. Mooi opgemaakt, diverse sieraden en vaak op Nike of Adidas sportschoenen. De bagage wordt steeds met een busje naar het volgende slaapadres gebracht. Ieder zo zijn eigen Camino denk ik dan maar. De Belg Walter heb ik een week geleden ontmoet. Gestart 8 maart in Antwerpen. Na 10 dagen naar huis omdat hij was achterna gezeten door wilde zwijnen en volledig gedesoriënteerd was geraakt. Toen is hij opgehaald door zijn vrouw en een week thuis geweest. Daarna weer de route opgepakt. Vandaag is hij met de bus naar Pamplona waar zijn vrouw naar toe komt. Blijft daar vier dagen. Hij heeft een dubbel gevoel, vindt het erg fijn om zijn vrouw weer te zien, maar gaat ook zijn 'wandelgroepje' missen. Dit gevoel zou ik zeker herkennen. Margriet uit Amsterdam, een week geleden ongeveer gestart. Vorig jaar uitgevallen i.v.m. blessures. Gaat nu een week of 2 lopen. We slapen en eten vaak op dezelfde plaats, en dat is gezellig. De Australische moeder met dochter van 15 kom ik ook een paar keer per dag tegen. Gezellig even kletsen. Die Fransman van mijn leeftijd die in Engeland werkt en die samen met zijn moeder loopt. Kom ik al dagen achter elkaar tegen. En zeggen "See you tomorrow." Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Spanje is totaal anders als de rest van de Camino tot nu toe. Zoals vanmorgen: geen ontbijt. Je loopt een kilometer of 5 voor een supermarkt. Daarnaast een café met heerlijke broodjes en koffie. 5 kilometer verder weer een café voor een colaatje. Spaanse lopers zitten om 9.30 uur al aan het bier. Nou ik niet, haal die achterstand wel in na het lopen. Morgen naar Pamplona.

1. Marcel de Bruijn:
    11 mei 2015
    Heerlijk verhaal Dannis, vooral dat om 9.30 uur al aan het bier zitten, niet te geloven !!! Succes morgen !!! Groetjes Marion & Marcel
  2. Joost:
    11 mei 2015
    Leuk Dannis ben benieuwd naar je verdere avonturen in Spanje, gewoonten daar kunnen flink afwijken van wat wij gewend zijn. Succes voor verderop!
  3. Jaap/Willy:
    Hoi Dannis,
    Zeer geanimeerd verhaal over de verschillende mensen die jij ontmoet met al hun wederwaardigheden en belevenissen. Lijkt me een leuke ervaring allemaal verschillende belevingen er ervaringen. Zo leer je heel wat menselijke aspecten kennen .
  4. Gonnie:
    11 mei 2015
    Wauw Dannis, wat een verhaal en wat een ervaring. Dit nemen ze je nooit meer af, super! Liefs Gon
  5. Pa en ma:
    11 mei 2015
    Weer veel wereldwandelaars ontmoet en leuk dat je steeds "bekenden" tegenkomt. Het gaat wel lekker zo en met je nieuwe schoenen. Succes.
  6. Pa en ma:
    12 mei 2015
    Dannis geweldig al in Pamplona,nu niet gaan stierenvechten voor dat je het weet ben je geblesseerd, maar gekheid je doet het toch maar even prachtige fotos weer wij genieten net zoveel als jij,succes weer voor morgen en doe kalm aan met die warmte liefs pa en ma