Dag 55 Saint Palais - Saint-Jean-Pied-de-Port 33 kilometer

8 mei 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisteravond kwamen Alice en Koosje aan bij de pelgrims opvang. Net aangekomen uit Nederland voor de eerste dag. Henri en ik hadden boodschappen gedaan om zelf te koken, dus de dames ook uitgenodigd. Gezellig en het scheelt in de kosten.

Vanmorgen meteen een zware klim met daarna prachtige uitzichten. Wat voelde ik me nietig tussen die prachtige Pyreneeën. De laatste 15 kilometer ging er wel wat veranderen. Er kwamen verschillende pelgrim routes bij elkaar. Dus ik heb Nederlanders, Fransen, Engelsen, Italianen en Tsjechen gehoord en gesproken. Werkelijk tientallen, even wennen maar wel leuk.

Aangekomen in Saint-Jean-Pied-de-Port lijkt de pelgrim een toeristische attractie, winkeltjes, treintjes en er worden foto's van je gemaakt. Grappig om te zien dat ze van zo iets bijzonders het commercieel gaan uitbuiten. En in de stad zie je de ene pelgrim na de andere. Echt een start en verzamelpunt voor de pelgrim.

Morgen een rustdag, als het goed is mijn schoenen ophalen en spullen terug sturen. Lekker even niks, lezen en voorbereiden voor zondag. Zit in mooie en schone opvang van de kerk, mag maar 1 nacht blijven en slapen. Dus voor morgen wat anders geregeld.

1. Fransien:
    8 mei 2015
    Hoi Dannis, we volgen je verhalen nog steeds met plezier. Wij zijn deze week begonnen met het Pieterpad, maar na 4 dagen lopen, nemen we morgen een rustdag. Petje af voor jou, zover gekomen zonder rustdag. Veel succes straks in de Pyreneeën. Groetjes Johan en Fransien.
  2. Jaap/Willy:
    Hoi Dannis,
    Het lijkt me heel leuk om zoveel lotgenoten ( pelgrims ) te ontmoeten en het blijkt ook nog commercieel te zijn volgens jou. Prachtig dat je Frankrijk hebt achtergelaten alweer een mijlpaal zullen we maar zeggen. Ik weet niet wie Alice en Koosje zijn maar je merkt wel veel van saamhorigheid onder elkaar alles kan en iedereen is welkom en helpt elkaar indien nodig goed bezig,,,,,
  3. Jeannette:
    8 mei 2015
    Hoi Dennis, je bent er al. St. Jean, waar het zo anders wordt. Ben benieuwd, ik zal de stilte van Frankrijk ook missen. Geniet van de bergen die voor je liggen. Groet, Jeannette
  4. Christiënne:
    8 mei 2015
    Hoi Dannis. Wat ga je toch goed! Al bijna in Spanje! Het zal best even wennen zijn nu het drukker gaat worden op de route. Maar ook wel weer gezellig verschillende mensen te ontmoeten lijkt mij. Geniet van je rustdag morgen. En veel succes verder. Groetjes uit Tiel
  5. Pa en ma:
    8 mei 2015
    Dannis geniet van je rustdag en daarna er weer met volle moed tegenaan prachtige fotos wat zul je genieten van de natuur echt heel mooi succes in Spanje met de Pyreneeen en vooral de klimmingen doe rustig aan denk aan je klimspieren liefs van pa en ma
  6. Joost:
    9 mei 2015
    Hoop voor jou dat het niet te veel problemen oplevert nu al die pelgrims samen dezelfde kant opgaan, slaapplaatsen worden schaarser, zou je het tentje niet nog eens nodig hebben? Veel succes voor verderop!