Dag 61 Cizur Menor - Mañeru 25 kilometer

14 mei 2015 - Mañeru, Spanje

De grote windmolens die op de bergen staan op hoogte van 1138 meter kon je al een paar dagen zien. Heerlijk weer zo'n lekkere klim, het lijkt me steeds makkelijker af te gaan. Als ik dan die anderen zie hijgen en puffen.

Wat altijd grappig is om te zien dat bovenop dan een bord staat met de afstand naar Santiago. Wijkt zo'n 130 kilometer of van de werkelijkheid. Zal wel hemelsbreed zijn gemeten. Boven staan de beelden genaamd Alto del Perdon. Iedere pelgrim maakt hier foto's van.

Heerlijk een poosje gezeten ik was vroeg dus er was bijna niemand. Helder weer, mooi zonnetje wat willen we nog meer. Daar een poosje met een Amerikaanse vrouw gepraat die mij hardlopend met rugzakje de heuvel op inhaalde. Een forse klim wel te verstaan. Wat blijkt, ze doet de Camino hardlopend. Petje af. Tijdens de route de meest heerlijke geuren die voorbij komen van de wilde Brem en wilde Sering en andere prachtige bloeiende planten.

Heb voor mezelf een planning gemaakt van de route. Heb besloten om niet te stoppen volgens de etappes van het boekje. Daar stoppen de meeste pelgrims, en ik hou best van gezelschap, maar ik voel er niet veel voor om met 100 of met 400 man ergens te slapen. Dus ik stop dan net voor of na zo'n etappeplaats. Kom er niet altijd onderuit omdat er geen refugio's zijn in alle plaatsen. Daarnaast wil ik een aantal steden bezoeken dus daar maak ik een korte route ervoor of erna. Leon, Burgos en Astorga schijnen prachtig te zijn met indrukwekkende kathedralen.

Vanaf morgen een dag regen en de temperatuur doet een stap terug naar 15 of 20 graden. De bevolking zegt zelf ook dat het nu extreem warm is en dat er in deze periode veel regen valt. Voel me helemaal goed en met die rugzak van 8 kg (incl. water en eten  bijna 10 kg) gaat het lopen vanzelf. Ben benieuwd hoe het gaat als het morgen gaat regenen. Er lopen veel mensen met de verkeerde materialen, spijkerbroeken, katoen shirts, sandalen met sokken, stoffen schoenen. Niet handig als je nat regent...

1. Marcel de Bruijn:
    14 mei 2015
    We zijn blij dat jouw Topconditie je ook nu niet in de steek laat !! Genieten ten top, dus !! Hoop dat de regen wegblijft. Succes en groetjes !!! Marion & Marcel
  2. Wilma:
    14 mei 2015
    Jij hebt een top conditie opgebouwd man. Onvoorstelbaar. Wat doe jij veel indrukken op. Misschien valt de regen wel mee. Succes met de volgende etappe.
  3. Jaap/Willy:
    Hoi Dannis,
    Vandaag weer een mooie tocht met veel indrukken opgedaan. Het lijkt niet alleen maar het is ook geweldig wat jij allemaal ziet en beleefd.
    Wat je conditie betreft, dat heb je natuurlijk wel zelf opgebouwd en zoals je terecht opmerkt met wel de juiste uitrusting wat materiaal betreft. Dus laat de rest maar een beetje puffen.
  4. Carla van Dijk:
    14 mei 2015
    Je hebt niet voor niets al in nederland goed getraind. Dat blijkt maar weer. Plus alle km die je de afgelopen weken gelopen hebt. Geweldig! Petje af. Mensen lopen zoals ze willen, al is het op teenslippers. Ach. Jij weet hoe jij het beste loopt. Wijk daar maar niet vanaf. Dan kun je morgen ook een nattere dag doorkomen. Veel succes tussen al die wandelaars. Geniet.
  5. Tjitte:
    15 mei 2015
    Hoi Dannis, wij genieten altijd van de mooi foto,s ook natuurlijk van je verslagen. Jij hebt je zaakjes goed voor mekaar maar jou kennende verbaast mij dat niets. Genieten maar weer!
    groet T&K
  6. Antje en Arie:
    15 mei 2015
    Dannis, Wij genieten nog dagelijks van jouw reis. Als je de kans hebt dan raden wij jou aan naar Burgos te gaan. De Santa Maria Kathedraal met de paparnoscas boven de klok zijn aan te raden
    Verder veel succes.
    Antje en Arie
  7. Bert en Mies:
    15 mei 2015
    Ik geniet ook nog dagelijks van jou verhalen en prachtige foto´s.
    Toch iemand die jou voorbij loopt en jij gaat al zo snel. Blijf genieten van alles en ik geniet van jou verhalen.
    Groetjes Uit Oss en ook van Bert natuurlijk.